Czy przemysłowe złączki pneumatyczne mają zastosowanie w pojazdach?

3 min. czytania
Reading Time: 3 minutes Zobacz czym różnią się przemysłowe złączki pneumatyczne od tych przeznaczonych do pojazdów na przykładzie złączki C-Truck
Reading Time: 3 minutes

Porównując konstrukcję klasycznych szybkozłączek przemysłowych z tymi przeznaczonymi do transportu, od razu zauważymy wiele różnic. Czy te różnice są jednak na tyle duże, że nie będzie możliwe zastąpienia jednych drugimi? W tym wpisie porównamy dwie konstrukcje szybkozłączek odpowiadając na to pytanie.

Powiedzieć, że sektor transportu stale się rozwija, to powiedzieć "oczywistą oczywistość". Wprowadzane są wciąż nowe rozwiązania, których celem jest zarówno podniesienie wydajności jak i obniżenie ceny. Szukanie nowych, często bardzo złożonych i unikalnych komponentów. To samo dotyczy złączek do systemów pneumatycznych.

Całkowicie nowe możliwości - instalacje odporne na korozję, łatwe serwisowanie, czy idealne dopasowanie do kształtu i miejsca w przestrzeni pojazdów, dały przewody wykonane z poliamidów. Mimo że, jak każde tworzywo, poliamid nie jest całkowicie wolny od odkształcania pod wpływem nacisków i zmian temperatur, nadal radzi sobie lepiej niż inne, wcześniej stosowane materiały. Należy pamiętać, że środowisko w jakim pracują złączki wtykowe nie należy od komfortowych.

Ciągłe drgania, duże zapylenie oraz wilgoć mają duży wpływ na żywotność wszystkich materiałów. Jak więc poradzić sobie z tymi wszystkimi wyzwaniami? Co należy zrobić, aby złączka stosowana w pojazdach była bardziej wytrzymała i niezawodna?

Zanim poznamy odpowiedź na to pytanie warto przyjrzeć się konstrukcji złączki samochodowej. Powie nam to bardzo dużo o jej przystosowaniu do zupełnie innych warunków działania.

Konstrukcja szybkozłączki

Przykładowa złączka produkowana przez włoską firmę Camozzi:

Budowa złączki samochodowej

  1. Korpus złączki (mosiądz),
  2. Tuleja kalibrująca przewód (techno polimer lub mosiądz w przy średnicach przewodów ⌀ 10/7, 15/11, 16/12, 16/13, 18/14),
  3. Uszczelnienie O-Ring, S-Rapid (guma NBR),
  4. Koszyk trzymający przewód (mosiądz),
  5. Uszczelnienie zewnętrzne (guma NBR),
  6. Uszczelnienie O-Ring połączenia z osprzętem (guma NBR),
  7. Nakrętka kontrująca (stal ocynkowana).

Cechy szybkozłącza

Każdy kto miał już do czynienia ze złączkami pneumatycznymi łatwo wychwyci podstawowe cechy jakie wyróżniają szybkozłączki przystosowane do pojazdów.

  • Wewnętrzną tuleję stabilizującą poliamidowy przewód,
  • Układ dwóch uszczelnień,
  • Wykonanie pierścieni zwalniających przewód w sposób uniemożliwiający ich przypadkowe zwolnienie.

Warto zwrócić uwagę, że bezpieczną i bezawaryjną pracę zapewnia właśnie układ dwóch uszczelnień oraz pierścienie zwalniające. W połączeniu z poliamidową tuleją szybkozłączki te nadają się do układów hamulcowych w pojazdach zarówno przemysłowych jak i komercyjnych.

Złącza pneumatyczne C-Truck

Złączki C-Truck przeznaczone do połączenia przewodów wykonanych z poliamidów (Tekalan) z komponentami pneumatycznych układów hamulcowych, zapewniają niezawodność i łatwość montażu, właśnie dzięki swojej budowie.

  • Zapobieganie deformowaniu się przewodów uzyskane dzięki wzmacniającej wkładce kalibrującej,
  • Średnica przewodów nie ulega zmianie co zapewnia szczelne i bezpieczne połączenia niezależnie od temperatury otoczenia,
  • Skuteczne zapobieganie przedostawaniu się zanieczyszczeń do wnętrza złączki uzyskany dzięki zewnętrznemu pierścieniowi osłaniającemu koszyk trzymający przewód,

W celu rozłączenia przewodu należy posłużyć się prostym narzędziem, które umożliwia demontaż połączenia bez niebezpieczeństwa uszkodzenia złącza czy przewodu.

Odpinanie przewodu ze złącza

Szybkozłącze pneumatyczne - dane techniczne

Użyte do produkcji materiały – mosiądz, stal, techno polimer i guma NBR – umożliwiły stosowanie tego typu złączek w bardzo szerokim zakresie temperatur od -50 do + 100 ° C. Zastosowanie gumy NBR sprawiło że uszczelnienia są odporne na działanie oleju. Zakres ciśnienia roboczego jakie wytrzymują złączki w zasadzie zależy od wytrzymałości używanych przewodów, jego maksymalna wartość wynosi 16 bar.

Wszystkie złączki dedykowane do pneumatycznych systemów w pojazdach powinny spełniać wymagania norm:

  • DIN 74324: 1996,
  • DIN EN ISO 9227: 2006,
  • DIN EN 60068-2-6: 1996,
  • GOST R 51190-98 (dla pojazdów eksploatowanych w Rosji).

Pobierz darmowe narzędzia

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymać darmowe materiały. Okazjonalnie wyślemy Ci też dodatkowe materiały oraz informacje, które mogą pomóc zwiększyć wydajność i bezpieczeństwo Twojego zakładu.
Po zapisaniu się, sprawdź swoją skrzynkę email, by potwierdzić subskrypcję.

Podając swoje imię i adres e-mail oraz klikając przycisk "zapisz się" zapisujesz się do naszego newslettera. Będziemy przetwarzać Twoje imię oraz adres e-mail w celu przesyłania Ci informacji handlowych na podany przez Ciebie adres e-mail w postaci newslettera.

Administratorem Twoich danych osobowych jest EK GROUP Sp. z o.o. Przysługuje Ci prawo wniesienia sprzeciwu, prawo dostępu do danych, prawo żądania ich sprostowania, ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania, a także ich przenoszenia. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce prywatności.
Jak pozbyć się, raz na zawsze, narastających i obciążających finansowo problemów z oświetleniem w zakładzie?
Reading Time: 5 minutes Chcesz dalej wymieniać żarówki co pół roku, czy wolisz, żeby Twój zakład w tym czasie zarabiał więcej pieniędzy z oświetleniem LED?
Jak ZNACZĄCO ograniczyć koszty za energię dzięki oświetleniu przemysłowemu LED?
5 min. czytania
Reading Time: 6 minutes Możesz ZNACZĄCO ograniczyć rosnące koszty za energię elektryczną w swoim zakładzie. Kluczem jest oświetlenie przemysłowe LED.
Jak uchronić instalację pneumatyczną przed negatywnymi skutkami zimy?
5 min. czytania
Reading Time: 5 minutes Jak z jedną checklistą sprawdzić wszystkie elementy instalacji pneumatycznych przed zimą i nie pominąć niczego? Sprawdź, czy twój zakład jest gotowy na zimę!